Początek roku szkolnego za nami, zatem czas na rozruszanie szarych komórek, oczywiście w sensorycznym wydaniu. Przed Wami szybka zabawa matematyczna przygotowana przez naszego speca od przedmiotów ścisłych – Olę Jagodę (@matma.w.ruch).
Do zabawy w odbicie lustrzane, czyli odwzorowanie potrzebujemy tylko liny, sznurka, skakanki lub taśmy oraz kilku sparowanych przedmiotów. Jeżeli chcemy by zabawa była tematyczna i nawiązywała np. do nadchodzącej pory roku to za rekwizyty mogą posłużyć nam jesienne skarby, jak liście, żołędzie, kasztany ect.
Co dokładnie potrzebujemy?
- coś co będzie wyznaczało naszą oś symetrii, czyli sznurek, sznurówka, skakanka, tasiemka, skakanka, taśma malarska
- dowolne przedmioty/ zabawki/ klocki/ wycięte kształty geometryczne, różne naturalne sensoskarby – ważne by były po 2 z każdego rodzaju
Zabawa matematyczna – przebieg
Bawimy się oczywiście w dużej skali, czyli na podłodze, gdzie każdy maluch będzie miał dobrą widoczność i pełną swobodę. Układamy linę (nasze „lustro”) na podłodze. Następnie kładziemy po jednym przedmiocie po jednej stronie liny. Zadaniem dziecka jest odwzorować podany wzór po drugiej stronie. Następnie odwróćcie role – niech dziecko zada Wam wzór, który musicie odtworzyć.
Zaczynamy oczywiście od kilku elementów i prostego układu, natomiast w kolejnych krokach możemy zwiększać stopień trudności, czyli tworzyć bardziej złożone kombinacje do odtworzenia – np. więcej elementów i część bardziej odsunięta od środka lub elementy bardziej do siebie podobne (np. te same klocki, ale w różnych kolorach lub wielkościach). Starszakom można zaproponować też zabawę w sprawdzenie naszego odwzorowania, czyli odszukanie specjalnie popełnionego błędu. 🙂
Odwzorowanie to przyporządkowanie każdemu elementowi ze zbioru A przedmiotu ze zbioru B. To też identyfikacja obiektów w zbiorach. Podczas tej zabawy dziecko ćwiczy koncentrację i koordynację ręka-oko. Uczy się nazywać i określać cechy przedmiotów, wskazywać ich podobieństwa, różnice, a także przeliczać elementy zbioru. Trenuje spostrzegawczość zauważając np. czego jeszcze brakuje we wzorze lub wskazując popełniony błąd. Przy tej prostej zabawie podłogowej wprowadzamy przedszkolakowi temat symetrii, a także omawiamy np. figury geometryczne.
Zabawa w dużej skali wymusza ruch! Dzieci muszą się przemieszczać, dotykać przedmioty, przenosić je, badać fakturę, ciężar ect. Uruchamiamy zatem 3 bazowe zmysły: dotyk, propriocepcję i równowagę. A im więcej zaangażowanych zmysłów, tym oczywiście bardziej zaangażowany mózg! 😀 ;D
Pamiętajcie matematyka jest wszędzie, a najlepszą formą jej przyswojenia jest zabawa!