Przed Wami szybka zabawa paluszkowa z okazji zbliżającego się dnia matematyki. tematyka jest uniwersalna, dlatego będziecie mogli po niego sięgać w dowolnym momencie. Wierszyk, jak zwykle stymuluje dotyk oraz wspiera identyfikowanie schematu własnego ciała. Dodatkowo jest dobrą okazją do powtórki lub utrwalenia liczebników porządkowych. 😉

Wierszyk jest bardzo intuicyjny. Rozpoczynamy od pokazania obu dłoni i 'zamigania’ wszystkimi paluszkami. Następnie ustawiamy dłonie wewnętrzną stroną do góry i począwszy od lewego kciuka dotykamy każdy paluszek. Możemy najpierw zaprezentować wierszyk na własnych dłoniach, potem zrobić to na dziecka. Gdy dziecko zapozna się ze schematem, możemy robić to równolegle.
Oprócz dotknięcia i lekkiego dociśnięcia każdego paluszka, możemy później wprowadzić także dodatkowe gesty, obrazujące cechy danego paluszka. Propozycja poniżej:
10 paluszków mam,
Opowiem dziś o nich Wam! – machamy, „mrugamy” paluszkami
Pierwszy zjada duże śniadanie, – dotykamy lewy kciuk; pokazujemy gestem duże i klepiemy się po brzuchu
Drugi łapie bańki mydlane, – lewym palcem wskazującycm udajemy, że przebijamy bańki
Trzeci lubi lenić się i chrapać, – rozciągamy się, ziewamy i chrapiemy
Czwarty chce by wciąż go drapać, – drapiemy lewy palec serdeczny
Piąty mały, małomówny, – pokazuje palcem gest na ustach „cisza’
Szósty bystry i rozumny, – dotykamy palcem głowy
Siódmy ciągle zakochany, – dowolny gest zakochania/serca
Za to ósmy rozgadany, – pokazujemy dłonią 'gadanie’
A dziewiąty tylko fika, – szybko prostujemy i zginamy prawy palec wskazujący
Zaś dziesiąty w pięści znika! – zamykamy prawy kciuk w dłoni
Na koniec wierszyka zawsze warto jeszcze raz (lub kilka razy) przeliczyć wszystkie palce już bez rymowanki i sprawdzić czy wszystko się zgadza. 🙂
Udanej zabawy!
Ładny wierszyk
Dziękujemy 🙂