Przed Wami kolejny pomysł na zabawę wspierającą poznawanie schematu własnego ciała, a także najmniej poznanego zmysłu – interocepcji.

Interocepcja co to takiego?

Interocpecja to nasz ósmy zmysł! Nie wszyscy są świadomi, że mamy – nie 5, nie 7! – a aż 8 układów zmysłowych. Interocepcja to w wielkim skrócie czucie pracy narządów wewnętrznych naszego ciała, nazywane czuciem trzewnym. Niedługo przygotuję na ten temat odrębny, obszerniejszy wpis, ale teraz w kilku zdaniach przybliżę Wam czym ta Interocepcja właściwie jest?

Ósmy zmysł łączony jest z pracą autonomicznego układu nerwowego, zaś w szczególności – nerwu błędnego, który unerwia narządy klatki piersiowej i jamy brzusznej oraz pomaga utrzymać organizm w homeostazie czyli równowadze. Okazuje się, że odgrywa on szczególną rolę w kształtowaniu się reakcji emocjonalnych i więzi społecznych.

Nasz zmysł Interocpecji wpływa na stan emocji i poczucie bezpieczeństwa. Nieprawidłowości w funkcjonowaniu Interocepcji mogą przejawiać się problemami w odbieraniu sygnałów, które wysyła nam nasze ciało np: poczucia zmęczenia i senności, głodu, pragnienia czy potrzeby wypróżniania. Mogą leżeć u podłoża problemów z regulowaniem emocji, wybuchowości, nadmiernej płaczliwości czy uogólnionego braku poczucia bezpieczeństwa.

Dlatego, możemy wspierać nasze dzieci w regulacji emocji, także poprzez zabawy i aktywności uświadamiające położenie oraz funkcjonowanie naszych narządów wewnętrznych.

Zabawa „Gdzie bije serce?” pomaga najmłodszym wyregulować się, wyciszyć, rozwinąć świadomość własnego ciała, a także zaznajomić się ze swoim ósmym, tajemniczym zmysłem. 🙂

Przebieg zabawy

Przykładamy dłoń do klatki piersiowej w poszukiwaniu bijącego serca u siebie lub u rodzica. Prosimy dziecko by wystukiwało na własnym ciele usłyszany rytm, może też powtarzać na głos (BUM, BUM).

Następnie dziecko bada rodzica przy pomocy stetoskopu. Zabawa wymaga skupienia i wyciszenia – tylko wtedy uda nam się usłyszeć bicie jego serca. Oczywiście, gdy dziecko jest już spokojne i wyciszone, możemy zaproponować nasłuchiwanie pracy innych narządów ciała, jak burczenie w żołądku, bulgotanie w jelitach itp.

Kolejnym etapem, może być odrysowanie kształtu sylwetki dziecka na dużej płachcie papieru, i umiejscowienie w odpowiednich miejscach narządów zmysłów:

  • oczu
  • uszu
  • skóry/ dotyk
  • nosa
  • języka
  • mięśni / propriocepcja
  • ośrodka równowagi/ w uchu wewnętrznym / opcja dla starszaków 😉

A także narządów wewnętrznych: mózgu, serca, płuc, żołądka , jelit itp. Jest to także świetny wstęp do wprowadzania dzieci w temat zaburzeń Integracji Sensorycznej, oraz anatomii człowieka poprzez doświadczanie wszystkimi zmysłami 🙂

0 Komentarzy

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

©2024 A.Charęzińska. Wspieranie Rozwoju Dzieci

Skontaktuj się

Zostaw mi wiadomość :)

Wysyłanie

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?

Serwis charezinska.pl wykorzystuje coookies więcej informacji

Ta strona używa cookie i innych technologii. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

Zamknij